Bildkonst 2000-2009

Bildkonst 2000 – 2009

"Gytter", akvarell, gouache, färgpenna, 2009, 45 x 33 cm
Vägvisare, färgetsning, 1990
Vägvisare, färgetsning, 1990
Vägvisare, färgetsning, 1990
Vägvisare, färgetsning, 1990
Vägvisare, färgetsning, 1990
Vägvisare, färgetsning, 1990
Vägvisare, färgetsning, 1990
"Dirigent", akvarell, airbrush, färgpenna, 2009, 52 x 75 cm
"Rot-Ande", akvarell, handgjort papper, 1990
"Rot-Ande", akvarell, handgjort papper, 1990
"Rot-Ande", akvarell, handgjort papper, 1990
"Rot-Ande", akvarell, handgjort papper, 1990
"Skymning", serigrafi, 1991
"Skymning", serigrafi, 1991
"Skymning", serigrafi, 1991
"Skymning", serigrafi, 1991
"Skymning", serigrafi, 1991
"Skymning", serigrafi, 1991
"Skymning", serigrafi, 1991
"Skymning", serigrafi, 1991
"Skymning", serigrafi, 1991
"Skymning", serigrafi, 1991
"Skymning", serigrafi, 1991

2002 fick jag ett stipendium från Erik Erikssons stiftelse som bestod i två månaders vistelse i Grez-sur-Loing, söder om Paris, samt boende och ateljé. Innan resan dit hade jag köpt ett stort antal stora akvarellpapper som jag hade planerat använda till utskrifter, men det fungerade inte som tänkt och därför blev det så att jag istället för att ta med dukar och oljefärg med till Frankrike tog med akvarellfärger och en packe akvarellpapper.

Hade då inte målat med akvarell på länge och under två månader i Grez-sur-Loing jobbade jag på intensivt med akvarell och tyckte det var roligt och lustfyllt. Har därefter fortsatt att i huvudsak måla med akvarellfärg.


Inte anade jag då att perioden i Grez blev den längsta sammanhängande arbetsperiod jag haft sedan dess. Två månader med arbete enbart i ateljén framstår nu som ganska lyxigt.

Bilden ovan från Hotel Chevillon, Grez-sur-Loing, sommaren 2002. Foto: © Jan Peter Dahlqvist


Under 2000-talet hade jag totalt nio separatutställningar och ställde bl.a. ut i Karlstad, Borås och Stockholm. Hade två offentliga uppdrag i slutet på perioden.


När jag nu ser tillbaka kan jag också se att jag alltmer lämnade det lite mer konkretistiska formspråket från 1990-talet och bilderna börjar bli mer organiska i uttrycket. Vill också säga att det inte var något jag bestämde mig för, utan det bara blev så när jag satte igång att måla eller teckna. Merparten av mina bilder har kommit till på det viset; att jag börjar med något på papperet och därefter leder den formen, färgen eller det strecket vidare till nästa enligt någon slags logik eller känsla jag får inför en fortsättning, sedan får det bära eller brista.


Jag började alltmer göra digitala bilder i lite större format än tidigare. Fick tillgång till en storformatsskrivare och kunde på så sätt testa att gå upp i storlek. Bilderna jag gjorde är en slags hybrider av fotografi och inscannade delar från mina målningar. Det var (och är) ett lustfyllt sätt att arbeta med digitala bilder eftersom man har så många möjligheter att testa varianter och dessutom kunna ångra ett antal steg.

"På stigen", digigrafi, 2002, 65 x 65 cm, 40 ex.