Bildkonst 1990-99

Bildkonst 1990 – 1999

Vägvisare, färgetsning, 1990
"Röd Komet", serigrafi, 1991
"Tidsbild II", serigrafi, 1992
"Genombrott" färgetsning, serigrafi, 1991
"Fanfar", akvarell, gouache, 1993
"Cockpit", olja, 1994
"Lägerplats", digigrafi, 1997
"bevingad", digigrafi, 1997
"Rot-Ande", akvarell, handgjort papper, 1990
"Serico I", serigrafi, 1991
"Serico I", serigrafi, 1992
"Split Vision", akvarell, 1993
"Till skogs", akvarell, färgpenna, 1994
"Blå Bana", serigrafi, 1994
"Jakobs Stegar", olja, 1997
"bepansrad", digigrafi, 1999
"Skymning", serigrafi, 1991
"Svart rörelse", serigrafi, 1992
"Gestalt", ikon, akvarell, gouache, 1992
"Filuren", olja, 1993
"Långt ner", olja, 1994
"I skogen", digigrafi, 1996
"Höron", olja på duk, 1999
"Alien", digigrafi, 1999

I början 1990-talet gick jag över alltmer från att göra etsningar till att göra serigrafer (silkscreen-tekniken) vilken låg närmare måleriet i sitt uttryck. Omkring 1995 slutade jag mer eller mindre arbeta med traditionell grafik och började måla i akvarell och olja. Under senare delen av 1990-talet började jag också arbeta med digitala bilder, "digigrafier" som jag benämner tekniken.


På Göteborgs konstförening (som då låg på Kronhusgården) visade jag 1991, bland annat naturalistiska målningar och grafiska blad med motiv av växter. Utställningen recenserades i GP av Crispin Ahlström och det var ingen direkt smickrande recension. Efter det blev jag lite uppgiven och tänkte "att nu skiter jag i det här". Fast i och med den tanken så förlöstes en slags frihet i mitt bildskapande. Innan hade jag nog varit ängslig att inte duga om jag inte kunde visa att jag besatt en teknisk skicklighet.


Hösten 1992 hade jag en utställning inbokad på Galleri Majnabbe till våren 1993, och eftersom jag ändå bestämt mig för att skita i den där pilliga växtmotivs-världen kände jag att det var dags att börja göra andra bilder. Det var som om dryga 10 års längtan efter en annan bildvärld plötsligt vällde ur mig och den hösten målade jag ihop en hel separatutställning på några månader.

Jag hade dock ingen aning om vilka reaktioner jag skulle få och jag var rätt nervös inför vernissagen där jag visade bilder som var helt väsensskilda från vad jag gjort tidigare.

Det gick rätt bra och bemötandet var överlag positivt. Extra roligt var det att jag fick en recension i GP igen, denna gång skriven av konstnären Lennart Didoff, som avslutar sin recension så här "Det hela är imponerande och mycket vackert."


Därefter kändes det lättare att våga fortsätta på den inslagna vägen och jag arbetade på i ateljén. Hade bland annat utställningar i Kungälv, på Galleri Nordens bilder, 1994, Stadsgalleriet, Halmstad, 1995 och Galleri 33, Göteborg, 1996.


1993 gick jag en datautbildning för konstnärer på KKV (Konstnärernas kollektivverkstad), Göteborg. Där lärde vi oss grunderna i bland annat Photoshop och Quark X-Press. Då var det ganska nytt med datorer och digitalt bildskapande, men vad roligt det var. Det passade mig som hand i handsken och nu dryga 20 år senare är jag fortfarande fascinerad av alla möjligheter som digital bild kan ge. Kan också med facit i hand säga att den utbildningen gav mig tillräcklig råg i ryggen för att 1995 starta mitt företag Dahlqvist Grafisk Form och som under åren kunnat ge mig inkomster som konsten inte alltid gav.


1999 som avslutar denna period hade jag två separatutställningar, den ena på Galleri Nordens bilder, i Kungälv och den andra på Konstfrämjandet i Göteborg.

"Menuett", digigrafi, 1999. 32 x 25 cm, 75 ex. upplaga © Jan Peter Dahlqvist

"Menuett", digigrafi, 1999. 32 x 25 cm, 75 ex. upplaga © Jan Peter Dahlqvist

"P-Plats", olja på duk, 1994. 65 x 337 cm. © Jan Peter Dahlqvist

"P-Plats", olja på duk, 1994. 65 x 337 cm. © Jan Peter Dahlqvist